Chimpanser har jord i medicinskabet

Aber i Uganda bruger en blanding af jord og planter mod malaria.

1. september 2009

Nogle dage spiser chimpanserne i Kibale Nationalpark i Uganda blade fra planten Trichilia rubescens sammen med en håndfuld jord. Men det er der faktisk en god grund til. Ny fransk forskning viser nemlig, at den kombination slår parasitten Plasmodium falciparum, der er skyld i malaria, ihjel. I første omgang undersøgte forskerne, om det var bladene, der hjalp mod malaria, men kunne ikke gennemskue, hvad abernes jordspisning drejede sig om. Fænomenet er udbredt i hele dyreriget, men bliver anset som en mærkværdig opførsel eller udtryk for psykisk sygdom. Forskerne tog 14 jordprøver og plukkede blade. Herefter konstruerede de en fordøjelsesmodel, hvor de testede prøverne enkeltvis og blandet med hinanden. Det viste sig hurtigt, at planterne alene kun havde en begrænset effekt mod malaria, mens blandingen var langt mere effektiv. Årsagen er, at plantemolekylerne sætter sig fast på jordens molekyler og på den måde forstærker den biologiske proces, så de lettere optages i blodet. Studier af jorden viste endvidere, at den indeholder samme hovedingredienser som medicin mod diarré.