Chimpanses

Chimpanser udrydder en anden abeart

Colobusaber i Uganda er truet af chimpanser, der systematisk jager og æder dem.

9. december 2011

For første gang har primatologer dokumenteret, at aber kan drive rovdrift på andre abearter, så deres eksistens er truet.

Chimpanser i Ngogo-området i Kibale National Park i Uganda har nemlig drevet en så omfattende jagt på røde colobusaber, at antallet af de små, rødtoppede aber er faldet med næsten 90 procent i området.

Primatologerne fra Makerere University i Uganda og Duke University i Canada har igennem 33 år optalt otte abearter i Ngogo-området, der er et 766 km2 stort tropisk skovområde.

Formålet var at følge dynamikken i de forskellige abepopulationer, så man fremover bedre kan gøre den rette indsats for at bevare truede arter.

Optællingerne foregik ved, at forskerne gik den samme rute i skoven med jævne mellemrum og talte alle de primatindivider, som de kunne se.

I 1975 var colobusaben en af de dominerende arter, men i 2007 var den blevet meget sjælden, mens chimpansegruppen i perioden var vokset i antal fra 55 til 146 – et meget stort samfund af chimpanser.

Colobus monkey

Man ved i forvejen, at denne særlige gruppe af chimpanser i Ngogo drager på krigstogter, hvor de udvider deres territorium ved simpelt hen at tæske andre chimpanser til døde. Patruljer på op til 20 hanaber sonderer terrænet og overfalder små grupper af chimpanser fra andre flokke, og bagefter overtager den store flok området.

Forskerne har også længe vidst, at visse chimpansesamfund, også i Ngogo, foretager organiserede jagter på specielt colobusaber for at få et proteintilskud til deres kost.

De nye resultater viser, at chimpanserne i Ngogo er så dygtige jægere, at de kan dræbe op til 21 colobusaber under en enkelt jagt. Og ifølge forskerne er det altså chimpansernes jagt, der er forklaringen på det drastiske fald i antallet af colobusaber.

Forskerne kunne udelukke andre grunde til nedgangen hos colobusaberne såsom sygdomme, forsvundne fødemuligheder og jagt fra ørne.

Ifølge forskerne kan den lille abeart dog måske komme sig igen, idet der kan vandre hunner af arten ind fra naboområderne.