Amøbe får hjælp af jordemoder

Ny viden om amøbers formering kan føre til bekæmpelse af dysenteri

1. september 2009

En fødsel kan være en hård omgang at komme igennem for næsten alle dyr. Men at simple, encellede amøber også kan have en hård “fødsel”, kom bag på en gruppe forskere, der netop har afsluttet en række undersøgelser af amøbernes evne til at formere sig. Normalt formerer den encellede amøbe sig ved blot at fordoble sit genetiske materiale og danne to cellekerner, hvorefter den snævrer sig ind på midten for til sidst at dele sig i to nye selvstændige organismer. Nu har forskere fra det israelske Weizmann Institute of Science opdaget, at delingen ikke går lige let for alle amøber. Nogle amøber har simpelt hen brug for hjælp til at fuldføre delingen. Hos de amøber går processen i stå, når cellen er snævret ind på midten – den sidste streng, der forbinder de to cellekerner, vil ikke brydes. Hjælpen kommer så i form af en nabo-amøbe, der skubber sig ind mellem de to cellekerner. Det er kemiske signaler fra den “fødende” amøbe, der får naboerne til at ile til undsætning. Forskerne opdagede det ved at tage en prøve fra væsken lige ved en delende amøbe og flytte den over i en beholder til andre amøber. Væskeprøven fik de andre amøber til at flokkes om prøven – forskerne kunne ligefrem få amøberne til at følge efter en pipette, der indeholdt væske opsamlet lige omkring en delende amøbe. Forskerne tror, at amøbens råb om hjælp består af en blanding af fedtstoffer, sukker og proteiner. Håbet er, at den nye viden på længere sigt kan bruges i kampen om at forhindre amøbers deling, fx ved amøbebårne sygdomme som dysenteri.