Madagaskar
© Shutterstock

Bjerge bugner af truede arter

Nye undersøgelser afslører, at en bjergkæde i Tanzania er en zoologisk guldgrube.

1. september 2009

Kilimanjaro er det mest berømte bjerg i Tanzania, men dets mindre naboer i Eastern Arc Mountains har nu også fået en del at prale af.

Det er nemlig her, man finder den største koncentration af truede arter i verden, konkluderer WWF Verdensnaturfonden efter en ny undersøgelse.

Hvireldyr og insekter

Foreløbig har forskere fundet 96 arter af hvirveldyr i bjergene, som kun lever i netop dette område i verden – såkaldte endemiske arter.

Blandt dem er arter af solfugl, kamæleon og storøjet øremaki – en lille øreabe.

Også mange insekter lever udelukkende i Eastern Arc Mountains. Forskerne har fx registreret 43 endemiske arter af sommerfugle.

Stueplanterne vokser

Plantelivet er et kapitel for sig, for hele 800 plantearter i bjergene findes kun her. Det gælder bl.a. arter af planter, vi kender herhjemme som stueplanter, fx saintpaulia.

De mange endemiske arter lever i 13 skove, der tilsammen dækker et område på størrelse med Fyn.

Skov skåner for miljøforandringer

Kun to andre steder i verden kan man gøre sig håb om at finde så stor koncentration af forskellige arter, nemlig i New Zealand og Madagaskar.

Eastern Arc Mountains har eksisteret i 30 millioner år, og i al den tid har den lille bjergkæde formentlig været dækket af skov. Derfor har dyre- og plantearter gennem ekstremt lang tid kunnet overleve og udvikle sig i deres sædvanlige, stort set uforanderlige miljø uden at blive påvirket af de geologiske og klimatologiske forandringer, som resten af jordkloden gennemgik sideløbende.

Artsrigdommen er imponerende, for faktisk er 70 procent af den oprindelige skov i området væk i dag. Mange af arterne er da også truede, herunder 71 af de 96 arter af hvirveldyr. Nogle af dyrene i området har hidtil været helt ukendte for forskerne.

Abeart fundet

Forrige år opdagede zoologer således en helt ny abeart. Det var den slanke trælevende kipunji, som ligner en såkaldt mangabey-abe. Dna-analyser har imidlertid vist, at kipunjis nærmeste slægtninge er bavianer.

Kan kloning redde truede dyrearter? Få svaret her.