Planet of the apes

Dyrs evner forbløffer forskerne

Normalt siger forskerne, at bevidsthed og logik er egenskaber, der hæver mennesket over dyr. Men i disse unikke videoklip demonstrerer dyr begge dele.

11. juni 2014 af Rasmus Kragh Jakobsen

Hver gang forskerne har udpeget en evne som unikt menneskelig, har dyr vist sig at kunne det samme. Forskerne arbejder på at finde den lille forskel, der adskiller mennesket fra dyr.

Nogle dyr er bevidste om sig selv

En snedig test afslører, om dyr er bevidste om sig selv. Under bedøvelse får dyret sat et smag- og lugtfrit mærke i panden.

Når "offeret" vågner, bliver det placeret foran et spejl, og hvis dyret studerer sit spejlbillede nøje eller forsøger at gnubbe mærket af, slutter forskerne, at det er bevidst om sig selv og har en forventning om, hvordan verden ser ud.

Menneskeaber, husskader og delfiner har bestået testen, som babyer først klarer, når de er over 15 måneder gamle.

Råger er opfindsomme

Mange dyr er også forbavsende dygtige problemknusere. I et af de mest imponerende nyere forsøg har råger demonstreret en utrolig opfindsomhed.

Fuglene præsenteres for et smalt bæger med vand, hvor der ligger en larve på bunden, som de ikke kan nå ned til. Ved siden af ligger en lille bunke sten, og fuglene begynder uden tøven at fylde sten i vandet, indtil vandstanden stiger så meget, at de kan få fat i larven.

Videoer: Se de utrolige forsøg

Delfin ser sig i spejlet:

Orangutang får plet i panden:

Råge fylder bæger med sten:

Læs mere om forskellen mellem mennesker og dyr

Læs mere om "Jagten på den lille forskel" i artiklen fra Illustreret Videnskab. Hent den i sin helhed ved at klikke på knappen herunder.