Spider Argiope keyserlingi

Edderkop beskytter sit spind med et stort kryds

Hjulspindere laver et kryds i deres spind for at få fugle og insekter til at flyve udenom.

24. oktober 2011

En edderkoppeslægt, de såkaldte hjulspindere, har udviklet en særegen metode til at beskytte sine spind mod skader. Hjulspinderne dekorerer spindene med et kryds, og formålet er at fortælle fugle og store insekter, at de skal flyve udenom. Det mener biologer fra University of Melbourne i Australien.

Biologerne lod en række hjulspindere af arten Argiope keyserlingi bygge spind i nogle rammer i laboratoriet. Herefter påførte biologerne spindene forskellige typer skader og studerede, hvordan edderkopperne reagerede. De edderkopper, der oplevede store skader på deres spind, som svarede til, at fx en fugl var fløjet ind i spindet, brugte efterfølgende ekstra meget tid og energi på at lave et stort og tydeligt kryds i spindet.

De hvide kryds i spindene har været kendt længe, men forskerne har ikke været enige om deres formål. En teori har lydt, at krydset skulle tiltrække byttedyr, en anden, at det skulle afskrække rovdyr, der ville æde edderkoppen, og en tredje, at krydset skulle camouflere edderkoppen i midten af spindet.

Nu har forsøget afgjort diskussionen, mener de australske forskere.