Edderkop med spindelvæv
© Hemis / Alamy Stock Photo

Spindelvæv bliver til skudsikre veste

Italienske forskere har fodret edderkopper med nanomaterialer og skabt et spind, der er stærkt nok til at stoppe projektiler.

20. november 2017

Forskere fra universitetet i Trento i Italien har i et forsøg med 21 edderkopper forstærket deres spind ved hjælp af nanomaterialer.

Edderkoppernes spind blev op til fire gange så stærkt og ti gange mere sejt end den stærkeste edderkoppetråd.

Spindet er tilmed blandt de stærkeste materialer i verden sammenlignet med både syntetisk materiale som for eksempel kevlar og naturligt materiale som havsnegles tænder.

Trådens styrke afprøves. Den stærkeste tråd kunne klare 5,4 gigapascal, hvor det normale for en edderkops spind er 1,5.

Kulstof-nanorør giver den stærkeste tråd

Tre forskellige arter, to mejeredderkopper og en fedtedderkop, fik enten flager af det flade kulstof-net grafen eller af kulstof-nanorør igennem væske.

2-12 dage efter kunne forskerne høste spindelvæv med en ekstrem styrke og smidighed.

Gå aldrig glip af de vigtigste videnskabelige nyheder - få Illustreret Videnskabs NYHEDSBREV direkte i din mailboks

Nanomaterialerne var indbygget i de proteinstrukturer, som spindet er dannet af. De edderkopper, som fik kulstof-nanorør, producerede den stærkeste tråd.

Kinesiske forskere har tidligere forstærket tråd fra silkeorme. Forskerne mener, at metoden kan overføres til andre dyr og planter og føre til udviklingen af en helt ny klasse af kunstigt modificerede materialer.

Edderkopper drikker “supersaft”

Spind opbygges af en blanding af proteiner og næring fra edderkoppers fordøjelse. Derfor kan forskere give dyrene nye byggesten via deres føde.