New frog like animal

Ekspedition finder 46 nye arter i Sydamerika

Eksotiske dyrearter myldrer frem under studier af Sydamerikas jungle.

2. august 2012

Hele 46 ukendte arter af frøer, fisk og insekter er blevet opdaget på en ekspedition i det sydvestlige Surinam langs floderne Kutari og Sipaliwini i Kwamalasamutu-regionen i Sydamerika. Ekspeditionen fandt sted i 2010, men artsrigdommen i området er så massiv, at det 53 mand store forskerhold, udsendt af organisationen Conservation International, først i 2012 er blevet færdig med at katalogisere de mange fund.

I alt registrerede ekspeditionen i nærheden af 1300 forskellige arter på nogle få uger.

Cowboy-frøen og Pac-Man-frøen

En af de nye arter er en malle, der er dækket af spidse pigge over det meste af kroppen, samt en frø, der har fået kælenavnet “cowboyfrøen” på grund af sine karakteristiske sporer. Arealet i Kwamalasamutu-regionen blev undersøgt som et led i Conservation Internationals Rapid Assessment Program (RAP).

Programmet har til formål på kort tid og med et massivt opbud af forskere at kortlægge biodiversiteten i et afgrænset område. Ud over de nyopdagede arter byder Kwamalasamutu-regionen også på en række kendte, men spektakulære arter, der kun er fundet i dette område.

Det gælder fx en art hornfrø kaldet Pac-Man-frøen, fordi dens mund er så bred, at den er i stand til at sluge et bytte af samme størrelse som sig selv.