Hvorfor farer brevduer ikke vild?

Hvordan bærer en brevdue sig ad med at finde vej over hundredvis af kilometer?

1. september 2009

Man har i flere år vidst, at brevduer orienterer sig efter kendetegn i det landskab, de plejer at flyve over – for eksempel følger de landevejene i et kendt område. Men nu tyder helt ny forskning på, at fuglene også har en magnetisk sans, som gør dem i stand til at orientere sig efter den magnetiske nordpol. I et forsøg placerede newzealandske forskere nogle brevduer i en specialbygget trætunnel med et foderbræt i hver ende. Rundt om røret var der viklet magnetspoler, som kunne slås til og fra, så forskerne enten kunne lade naturens magnetfelt råde eller skabe et kunstigt magnetfelt. Duerne blev nu trænet i at flyve til den ene ende, når spolerne var slået til, og til den anden ende, når de var slået fra. Fuglene klarede opgaven i fin stil, men deres evne til at vælge det rigtige foderbræt gik fuldstændig tabt, da forskerne fæstnede magneter til næbbet. Forsøget viser, at duerne rent faktisk har en slags kompas indbygget i næbbet, så de kan sanse Jordens magnetfelt. Forskerne mener, at duerne gør brug af denne specielle evne, når de skal navigere over lange afstande eller skal finde vejen hjem over ukendt terræn.