Nazca booby

Mobning går i arv hos havfugle

Hos mennesker ses det ofte, at børn, der er udsat for vold og misbrug, selv bliver voldelige. Det samme mønster kan ses hos fugle, siger forskere fra bl.a. Wake Forest University i North Carolina, som har fulgt en koloni af nazcasuler.

24. januar 2012

Nazcasulen lever i store kolonier på Galápagosøerne, og når forældrene skaffer føde, efterlades ungerne alene i reden. Kort tid efter dukker andre voksne fugle op, som er aggressive over for ungerne og forsøger at udføre seksuelle handlinger med dem.

Når ungerne senere selv bygger rede og får unger, gentager mønsteret sig: De begynder at gå på besøg i de andre ubevogtede reder for at mishandle unger.

Stress i ung alder øger aggresivitet

Det skyldes ifølge forskerne formentlig, at stresspåvirkningen i den unge alder fører til øget aggressivitet, når ungerne bliver voksne. Forskerne har målt fuglenes indhold af stresshormonet kortikosteron, som svarer til kortisol i pattedyr. Indholdet femdobles hos fuglene under mishandlingen og er stadig forhøjet morgenen efter.

Så store ændringer i en unges hormonbalance påvirker den såkaldte neuroendokrine udvikling og fører til adfærdsændringer senere i livet.