100 nye arter opdaget i dybhavet

Bizare fisk og edderkopper med organer i benene

1. september 2009

En 30 centimeter lang havedderkop med så lille krop, at den må have sine organer i benene, en fisk med foldemund og en blæksprutte med ét stort øje til at kigge op efter bytte og ét lille øje til at kigge ned efter fjender. Gevinsten var overvældende og forunderlig, da australske og newzealandske forskere efter en måneds ekspedition nordvest for New Zealand kunne gøre fangsten op. Af de i alt 500 forskellige fisk og 1300 hvirveldyr, som forskerne fandt i op til 1,2 kilometers dybde, var ca. 100 hidtil ukendte eller sjældne arter, som forskerne endnu ikke har klassificeret. På ekspeditionen, der strakte sig over 10.000 km, kortlagde forskerne også havbunden, hvor de fandt hidtil ukendte, udslukte vulkaner samt fossilet af en enorm tand, der har ligget uberørt på bunden i millioner af år. Tanden stammer fra en uddød haj, den såkaldte megalodon, som er den største haj, der nogen sinde har levet.