Octopus arm 2014/14

Alle kæmpeblæksprutter er artsfæller

Video: En kæmpeblæksprutte blev i 2013 for første gang fanget på kamera. Ny forskning viser desuden, at alle kæmpeblæksprutter verden over tilhører samme art. Dermed har forskerne fået lidt større indsigt i en af havets gådefulde kæmper.

1. september 2014 af Rasmus Palludan

Ti dødbringende fangarme. Øjne på størrelse med menneskehoveder. Et skarpt papegøjenæb, der flænser sit bytte op i små bidder.

Fanget på kamera

Se den metalblanke kæmpeblæksprutte stirre ind i kameraet i videoen her:

Formentlig lever over 100 millioner af de op til 900 kg tunge kæmpeblæksprutter rundt om i verdenshavene. Alligevel vidste vi indtil for få årtier siden forbløffende lidt om dem, men nu er forskerne begyndt at kaste lys over nogle af det kæmpemæssige havdyrs hemmeligheder.

Kæmpeblæksprutter tilhører samme art

Senest har et internationalt forskerhold foretaget dna-analyser af 43 kæmpeblæksprutter indsamlet fra Atlanterhavet, Stillehavet og Sydhavet. Forskerne nåede til den overraskende konklusion, at alle kæmpeblæksprutter verden over er overraskende ens – alle tilhører samme art.

Tidligere var der enighed om, at op mod 21 forskellige kæmpeblækspruttearter lever på verdensplan, men forskerne opdagede, at ud af 20.331 genetiske markører afveg de forskellige blæksprutter kun med 181 genetiske basepar, hvilket er en minimal forskel.

Havstrømme spreder bestanden

Resultatet er overraskende, fordi kæmpeblæksprutter typisk ikke tilbagelægger store afstande, men holder sig til bestemte områder i dybet. Alligevel har bestanden spredt sig, så den samme kæmpeblæksprutteart i dag lever over hele verden. En sandsynlig forklaring er, at blækspruttehunnernes æg eller larver stiger op til overfladen, hvorfra de driver med de globale havstrømme.

Med det nye forskningsresultat ved forskerne lidt mere om det mystiske dybhavsdyr. En anden banebrydende opdagelse om kæmpeblæksprutten skete, da det i 2013 for første gang lykkedes at fange det enorme dyr på kamera. Se videoen i begyndelsen af artiklen.

Læs mere om kæmpeblæksprutten

Læs meget mere om kæmpeblæksprutter i Illustreret Videnskab 2014 nr. 14.

Du kan læse mere om kæmpeblæksprutten i artiklen "Den sky gigant" fra Illustreret Videnskab 2014 nr. 14.

Download artiklen nederst på siden.