Karpe er vinterklar i løbet af en uge

Karussens gæller tilpasser sig iltfattigt vand

1. september 2009

Karussen har altid været kendt blandt biologer som en ekstremt hårdfør fisk. Fisken, der tilhører familien af karper, kan overleve ændringer i vandets iltindhold, der slår andre fisk og vanddyr ihjel. Nu har en gruppe forskere fra universitetet i Oslo fundet ud af, hvad der giver karussen dens særlige evne: Den bygger simpelt hen om på gællerne. Under normale iltforhold er karpens gæller dækket af et tykt lag celler. Når iltkoncentrationen i vandet falder – fx når vandet fryser om vinteren – dør disse celler og afdækker i løbet af få dage et netværk af fine ribber, der giver gællerne en overflade, der er 7-8 gange større end før. Ofte kan man se forskellen efter bare få timer. Den større overflade på gællerne betyder, at karussen bliver betydeligt mere effektiv til at optage ilt. Lige så interessant er det, at når iltindholdet i vandet stiger, vokser det tykke cellelag frem igen, og gællerne vender tilbage til deres normale tilstand. Det gør karussen til det eneste kendte hvirveldyr, der som voksen kan ændre på strukturen i sine åndedrætsorganer og siden vende tilbage til normaltilstanden.