Unikke rovfisk fundet midt i Venezuelas regnskov

Indianere har værnet om ukendte arter i tusinder af år

1. september 2009

I et flodbassin dybt inde i Venezuelas jungle har forskere på en enkelt ekspedition fundet ti nye fiskearter foruden en hidtil ukendt reje. Blandt de nye dyr er en ny malle-art med tråde på hovedet, en piratfisk, der både æder frugt og kød, samt en fem cm lang, grøn tetrafisk med blodrød hale. Den har fået navnet Aphyocharax yekwana efter Ye’Kwana-indianerne, der lever i området. De nyopdagede arter er fundet i det 4500 hektar store Caura-flodbassin, der ligger cirka 500 km sydøst for hovedstaden Caracas. Bassinet ligger i et uberørt regnskovsområde, hvor 30 pct. af alle kendte dyrearter i Venezuela holder til, og hvor 28 pct. af landets ferskvandsfisk svømmer omkring. Vegetationen er for 85 procents vedkommende intakt og uberørt, og det skyldes ikke mindst den oprindelige befolkning, der nænsomt har værnet om området igennem tusinder af år. Det internationale forskerhold bag opdagelsen mener, at Caura-flodbassinet straks bør fredes og udpeges som et biologisk hot spot. Forskerne siger, at de hidtil kun har kradset i overfladen, og at bassinet givetvis rummer talrige endnu ukendte planter og dyr. Venezuelas regering har dog andre planer: De vil opføre en dæmning i bassinet, men forskerne advarer om, at det vil være en biologisk katastrofe for området, som blev dannet for over to milliarder år siden, og som er den mest uberørte regnskov i hele verden.