Gople har avancerede øjne

Giftig vandmand giver biologerne nyt syn på øjets evolution

1. september 2009

En gruppe forskere fra Lund Universitet har undersøgt øjnene hos en gopleart og opdaget, at de på en gang er fantastisk avancerede og meget dårlige. Den giftige brandmand Tripedalia cystophora tilhører en gruppe af rovgopler, der kan svømme omkring som fisk. Dyret har fire sansegrupper langs kanten af den klokkeformede krop. Hver gruppe har seks øjne, og to af øjnene i hver gruppe er meget mere avancerede, end øjne hos så simple dyr normalt er. Øjnene kan fokusere med stor præcision, og linsen giver ingen forvrængning, men nethinden er placeret sådan i forhold til linsen, at synsindtrykket er ude af fokus. For goplen betyder det imidlertid ingen ting. Den har ingen hjerne til at fortolke synsindtryk, og dens slørede blik bruges formentlig kun til at se større, stationære forhindringer. I det plumrede mangrovevand, som den normalt lever i, er det måske en fordel ikke at kunne se for mange forstyrrende detaljer. Evolutionsmæssigt er forskernes opdagelse særdeles interessant. Hos dyr og mennesker ses et ekstremt bredt spektrum af forskellige typer øjne, og allerede i sin berømte bog Arternes Oprindelse fra 1859 undrede Darwin sig over, hvordan en så kompliceret struktur som en linse, der kan fokusere, opstår gennem evolution. Det er ikke sandsynligt, at den er opstået på én gang, men hidtil har man ikke fundet dyr på mellemstadiet med et halvfærdigt synsapparat. Tripedalia cystophora er det “missing link”, som biologerne har været på udkig efter. Forskerne konkluderer ud fra undersøgelserne, at evolutionen af mere komplekse dyreøjne er foregået, efterhånden som øjet har fået flere og flere opgaver.