Ninjahaj

Forskere finder selvlysende ninja-haj

En mærkværdig selvlysende haj har set dagens lys. Den lille lanternehaj har fået tilnavnet ‘ninja’ for sin fantastiske evne til at camouflere sig og snige sig ind på sine ofre.

9. januar 2016 af Andreas Ebbesen Jensen

Det kan godt være, at den kun måler 50 centimeter og ikke kan gabe over meget mere end et kyllingelår.

Men når det kommer til at liste sig ubemærket ind på sit bytte, må selv hvidhajen bøje sig i støvet for haj-familiens nyeste medlem.

Den usynlige dræber

‘Ninja lanternehajen’, der netop er blevet opdaget ud for Mellemamerikas kyster, er nemlig udstyret med en camouflage-teknik, der gør den til lige så lydløs en dræber, som de japanske krigere, den er opkaldt efter.

Ved hjælp af celler, som gør hajen i stand til at lyse op i mørket (også kaldt phosphores), kan den lille kødæder let snige sig op på sit bytte af småfisk og rejer uden at blive bemærket.

Den selvlysende haj lever nemlig 1000 meter under havets overflade, hvor kun lidt lys trænger ned. Forskerne tror, at hajen bruger de selvlysende celler til at få sin sorte krop til at stikke mindre ud i omgivelserne og blende sammen med det svage lys, der trænger ned til havets dyb. På samme måde som en kamæleon skifter farve efter det miljø, den befinder sig i.

Hajen bruger selvlysende celler til at glimte og spille i en imitation af det trods alt sparsomme sollys, der finder vej ned i en kilometers dybde. På den måde kan den snige sig ind ovenfra på sine intetanende ofre.

Fisk med lys i pæren

Den nye ninjahaj, er dog ikke den eneste fisk i havet med lys i pæren.

Forskere mener, at 80 % af alle de væsener, der selv kan frembringe lys (bioluminescente), lever i havet, heriblandt blæksprutter, gopler og snegle.

Normalt bruger havdyrene lyset til at lokke en mage eller et bytte til sig, men forskerne mener altså, at den nyopdagede haj bruger teknikken til at gå i ét med omgivelserne frem for at stikke ud og tiltrække sig opmærksomhed.

Super ninja-haj

Ninja lanternehajen fik sit specielle navn, da en af forskerne bag fundet, Victoria Vásquez, bad sine 10 til 14-årige kusiner og fætre om at døbe den nye hajart med de særegne egenskaber.

Officielt er den selvlysende haj dog opkaldt efter ‘Dødens gab’-forfatteren, Peter Benchley, og er endt med det latinske navn Etmopterus benchleyi.

De i alt otte eksemplarer af den selvlysende hajart blev opdaget af forskere ved Pacific Shark Research Center i Californien og er beskrevet mere indgående i tidsskriftet Journal of the Ocean Science Foundation.