Prehistorische mensenhaai DK

Hvidhajens stamfader er fundet

Fossil fra Peru afslører makohajen som den frygtede hvidhajs forfader.

28. august 2009

Et velbevaret hajfossil beviser ifølge forskere fra Florida Museum of Natural History, at hvidhajen nedstammer fra den nulevende makohaj. Det har hidtil været et åbent spørgsmål blandt biologer, om hvidhajen nedstammer fra makohajen eller fra den uddøde megalodon, der med sine cirka 20 meter er den største kødædende fisk, der har levet i verdenshavene.

Fundet består blandt andet af en komplet kæbe med 222 intakte tænder samt en rygrad med 45 ryghvirvler. For at fastslå, om fossilet nedstammer fra makohajen eller fra megalodon, har man fokuseret på fossilets tænder.

Tætte bånd til bredtandet makohaj

Og konklusionen er, at fossilet kommer fra en stor hvidhaj, der har meget tætte familiebånd til en bredtandet makohaj, Isurus hastalis, der levede for ni til ti mio. år siden og målte ca. otte meter i længden.

Fossilet, der er fundet i det sydlige Peru, er mellem fire og fem millioner år gammelt. Det blev fundet i 1988, men har i mellemtiden været en del af en privat fossilsamling i USA. At dømme ud fra bl.a. tandstørrelsen var hajen ca. 20 år på dødstidspunktet og målte omkring fem meter.

Shark skeleton