Sære dyr dukker op i Nordatlanten

1. september 2009

En undersøisk bjergryg dybt under den nordatlantiske havoverflade har vist sig at huse en hidtil ukendt art og et rent mylder af kendte, men sjældne og besynderlige arter. Det er professor Monty Priede fra University of Aberdeen i Skotland, der har stået i spidsen for udforskningen, og i løbet af fem uger har hele 31 forskere undersøgt dyrelivet på bjergryggen, der rager 800 til 3500 meter op fra havets bund. På bjergets vestlige side, på 2700 meters dybde, fandt forskerne blandt andet en hidtil ukendt art af ostrecod, der er en slags skaldyr. Dyret, der minder om en lille reje, er gennemsigtigt og kan på den måde skjule sig i det mudrede vand. Det eneste, der kan ses af de små dyr, er nogle vældig store, orange øjne. Med dem kan de se selv i det mørke dyb. Forskerteamet fandt desuden et væld af bizarre livsformer i grotter og på de mange skråninger og klippefremspring. Hele tæpper af farverige svampe og koraller dækker klipperne, og over bjergtoppene lever krabber, fisk og blæksprutter. Den gennemsigtige reje er ikke det eneste dyr, der på særlig vis har tilpasset sig de specielle levekår omkring bjerget. En af blæksprutterne har for eksempel udviklet asymmetriske øjne, så den kan holde øje med fjender både over og under sig på bjergskråningerne.