bacteria

Hvordan lever bakterier uden et hjerte?

Hvordan bliver ilt og næringsstoffer bragt rundt i kroppen uden et hjerte?

Bakterier har typisk en længde på få mikrometer. På denne lille overflade kan ilt og næringsstoffer nemt transporteres ind i bakteriecellen, og affaldsstoffer som fx kuldioxid transporteres ud ved såkaldt diffusion, som er en tilfældig bevægelse af molekyler.

Mangecellede dyr er meget større, og fx kan blåhvaler blive over 30 meter lange. I et så stort dyr kan diffusion ikke transportere ilt og næringsstoffer til cellerne og affaldsstoffer væk hurtigt nok. Derfor er det nødvendigt at have et kredsløb med en pumpe – nemlig hjertet – som kan transportere blodet rundt. Alt blodet i kredsløbet passerer igennem lungerne, hvor der bliver optaget ilt og frigivet kuldioxid.

Derefter strømmer blodet ud i kroppen gennem mindre og mindre blodårer, til det når de helt fine kapillærer i vævet. Kapillærerne er tæt nok på vævets celler til, at udvekslingen af ilt og kuldioxid mellem blod og celler kan ske ved simpel diffusion