Hvorfor har spidsmusen sådan en lang snude?

Snuden på en spidsmus ligner en snabel. Er spidsmusen i familie med elefanten?

1. september 2009

Selv om mange af de ca. 376 arter af spidsmus har en særdeles lang snude, som godt kan minde noget om en snabel, er spidsmusene ikke i tæt familie med elefanterne. Både elefanter og spidsmus er ganske vist pattedyr, men mens spidsmus er nært beslægtede med bl.a. flagermus og primater, er elefanternes allernærmeste slægtninge søkøer og klippegrævlinger. Spidsmus ligner på mange måder almindelige mus, men faktisk er spidsmusene slet ikke gnavere som musene. Dyrene med de lange snuder tilhører i stedet ordenen af insektædere. I denne orden, som også omfatter pindsvin og muldvarpe, er en lang og tilspidset snude et generelt fysiologisk træk. Navnet insektædere er lidt misvisende, for dyrene kan også sagtens æde andre typer smådyr og desuden planter og svampe. Spidsmusens lange og bevægelige snude er et effektivt redskab til at finde føde i sprækker og fx huller i jordbunden. Snuden har god plads til ekstra mange følehår, som er en uvurderlig hjælp for spidsmusene, når de er ude på deres natlige fødetogter.