Hvorfor flyver sommerfugle aldrig i regnvejr?

Jeg har aldrig set en sommerfugl, der fløj, når det regnede. Jeg har hørt, at det er fordi, regnen ville skylle støvet af dens vinger. Er det rigtigt?

Det er ganske rigtigt, at sommerfugle ikke flyver i regnvejr, og det gælder faktisk alle insekter. En gammel forklaring på sommerfuglenes manglende vilje til at bevæge sig i regnvejr er, at vandet skyller støvet af deres vinger, og at de derfor ville dø. Det har imidlertid intet med virkeligheden at gøre. Medmindre sommerfuglene bliver behandlet meget hårdhændet, vil selv store mængder manglende støv ikke påvirke dyrene nævneværdigt. Støvet på sommerfugles vinger er i virkeligheden små, farvede skæl. Amerikanske forskere, som studerer den store monarksommerfugls vandringer, gnider helt rutinemæssigt skællene af på den ene vinge, så de kan sætte et selvklæbende nummer fast på dyrene. Det generer ikke sommerfuglene, som uden problemer gennemfører deres 2000 km lange træk til vinterkvartererne i Mexico. Når hverken sommerfugle eller andre insekter bryder sig om at flyve i regnvejr, skyldes det en ganske simpel ting. Regndråberne er så store og tunge i forhold til insekterne, at de udgør en reel fysisk fare for dem. Hvis dyrene ikke bliver såret af selve sammenstødet, kan dråberne være tunge nok til at slå dem til jorden. Dernede vil fx en havareret sommerfugl være prisgivet forbipasserende insektædere.