Myrer bygger morderisk fælde

Bagholdsangreb sikrer proteinrig kost

1. september 2009

En lille rød myre, der bor i Guyanas regnskove, benytter en raffineret fælde til at fange byttedyr. Myrerne lever kun på en bestemt planteart, og når de skal bygge fælden, rydder de først stængelen for plantehår. Derefter klistres de afklippede hår sammen vha. en opgylpet substans, og det nye byggemateriale bliver lagt som et tag over stængelen, hvor tilbageværende plantehår fungerer som søjler. Dernæst bider de arbejdsomme myrer huller i taget. Hullerne er lige nøjagtigt store nok til, at en myre kan komme igennem, og til sidst poder de fælden med en svamp, som hurtigt gror på taget og camouflerer myrer og fælde. Så er der blot tilbage at vente. Når fx en intetanende græshoppe lander på fælden, holder myrerne nede i fælden byttedyret fast, mens andre overfalder det og bider og stikker det til døde. Den komplicerede konstruktion sikrer myrerne en proteinrig kost, og den snedige strategi er det eneste kendte eksempel på kollektiv fældebygning hos myrer.