Natsværmere har ører på vingerne

1. september 2009

Natsværmeren er en rigtig lille lækkerbisken. Sådan synes i hvert fald flagermus, der flyver rundt om natten efter føde. Men natsværmerne er ikke så lette at komme i nærheden af. Natsværmere er udstyret med ører på vingerne, så de kan høre, når flagermus nærmer sig. Lyden opfanges af en stramt udspændt hinde – fuldstændig som vores trommehinde gør. Det har biologen Jayne Yack fra Carleton University i USA opdaget efter at have studeret store grupper af natsværmere i Panamas regnskove. Først blev natsværmerne indfanget og lukket inde i nogle bure. Herefter blev natsværmerne udsat for lyde, der til forveksling mindede om flagermusenes signaler under jagt. Når forskerne blæste i en hundefløjte, gik natsværmerne straks i panik. Hvor de normalt bevægede sig langsomt, piskede de nu med ét rundt i buret, mens de udførte hæsblæsende loop – tydeligvis bange for flagermus. Forskerne mener, at den største forskel på natsværmere og dagsommerfugle er, at sommerfugle ikke har noget overvågningssystem i form af vingeører. De er tvunget til at være aktive om dagen, hvor flagermus ikke kan snige sig ind på dem.