edderkop_top

Ny edderkop opkaldt efter Harry Potter-hat

En kun 7 millimeter lang edderkop fra Indien mindede forskere om en helt bestemt ting fra Harry Potter-universet.

20. december 2016 af Karine Kirkebæk

Den er lille, undseelig og alligevel lidt magisk.

Edderkoppen blev fundet i det sydvestlige Indien og har en bemærkelsesværdig form, som forskerne mener, får rovdyr til at forveksle den med et tørret blad.

Men forskerne forvekslede den også med den magiske hat fra Harry Potter-universet kaldet ”Fordelingshatten”:

Foto: Warner Bros.

Opkaldt efter Fordelingshatten

Bag fundet står forskeren Javed Ahmed, som ifølge The Times of India var særdeles glad for at læse Harry Potter som barn.

Og da Ahmed så den lille edderkop, tænkte han straks på Fordelingshatten, som ifølge fortællingen placerer nye elever på et af de fire kollegier på Hogwarts – Skolen for Heksekunster og Troldmandsskab.

Det latinske slægts- og artsnavn endte derfor på Eriovixia gryffindori, da Fordelingshatten oprindeligt tilhørte troldmanden Godric Gryffindor.

Lille væsen med stor betydning

Forskerholdet håber, at det magisk-inspirerede navn vil skabe opmærksomhed på forskning inden for hvirvelløse dyr som edderkopper. For de mener ifølge Earth Touch News, at det er et overset forskningsområde.

Men Javed Ahmed understreger til mediet, at de små væsner alligevel spiller en vigtig rolle for økosystemet.

Forfatteren bag det magiske Harry Potter-univers udtrykte på Twitter sin begejstring over edderkoppens navn – og hvor fantastisk den er:

.@curiocritters I'm truly honoured! Congratulations on discovering another #FantasticBeast! pic.twitter.com/NJ4Fe27F1r

— J.K. Rowling (@jk_rowling) 11. december 2016