Nyfundet insekt er den fødte dræber

Frygtindgydende dyr jager både til lands og vands

1. september 2009

For første gang i 87 år har forskere fundet en helt ny insekt-orden. Ikke en art, ikke en slægt og ikke en familie, men altså en orden, der nu bliver den 31. kendte insektorden. Skabningen har allerede fået kælenavnet gladiator, da den er temmelig stridslysten. Af de første levende eksemplarer, der blev transporteret fra Namibia til et tysk laboratorium, forsvandt således to af dyrene under transporten – formodentligt sat til livs af artsfæller. Den ca. fire centimeter lange gladiator ligner en mellemting mellem en græshoppe, en knæler og en vandrende pind. Det er insektforskeren Oliver Zompro fra det tyske Max Planck Institut for Limnologi, der i første omgang kom på sporet af gladiator. Zompro har længe studeret fossile udgaver af insektet, som alle troede var uddød for 40 millioner år siden. Men så dukkede nogle glemte eksemplarer op, som viste sig kun at være 100-200 år gamle. Det fik Zompro til at spekulere på, om gladiator måske stadig levede, og inden længe fik han besked fra Namibias Nationalmuseum om, at et lignende insekt var fundet i landets Brandberg bjerge. Her lever gladiator altså i bedste velgående som kødædende og nataktivt kæmpeinsekt, der fx gerne kaster sig over edderkopper og andre insekter. Den nye insektorden har fået det latinske navn Mantophasmatodea.