Snylter får myren til at ligne et bær

Nyopdaget rundorm lever i myrer, som den lokker fuglene til at spise.

1. september 2009

I regnskoven i Panama har forskere opdaget en snylter, der på snedig vis får en myre til at ligne et saftigt bær. Snylteren, en rundorm, inficerer myren, og derved skifter dens mave farve fra sort til rød. Den røde farve tiltrækker fuglene, som forveksler myren med et modent bær og æder den. Snylteren passerer uskadt gennem fuglenes fordøjelsessystem og bliver herefter spredt med fuglenes afføring og siden indsamlet af andre myrer. De fodrer deres larver med rundormen, hvorefter endnu en generation af bærlignende myrer vokser op. Rundormens bizarre livscyklus blev opdaget ved et tilfælde af biologiprofessor Robert Dudley fra University of California, da han studerede en myreart, som lever i trætoppene i den mellem- og sydamerikanske jungle. Dudley undrede sig over, at adskillige af arbejdermyrerne havde klare røde maver, så han tog insekterne med hjem i laboratoriet og skar dem op under mikroskopet. Inde i maverne fandt han hundredvis af æg fra rundormen. Senere undersøgelser afslørede, at omkring fem procent af arbejdermyrerne i en koloni er inficeret af rundormen.