Mariehøne bliver zombie oven på snyltehveps

Hveps gør mariehøne til zombie

Snyltehvepsen kan forvandle en mariehøne til en zombie. Den lammede mariehøne ender som bodyguard for hvepsens larve, der trygt udklækkes under mariehønen.

Lumsk virusangreb gør mariehøne til zombie-slave

Snyltehvepsen Dinocampus coccinellae er berygtet for sin evne til at forvandle mariehøns til zombier.

Hvordan hvepsen bærer sig ad, har forskerne hidtil ikke kunnet gennemskue, men nu har et fransk-canadisk forskerhold afsløret snyltehvepsens hemmelige våben:

Hvepsen lader en virus angribe mariehønens nervesystem og hjerne, så den forsvarsløse mariehøne bliver paralyseret og kommer under snyltehvepsens kommando.

På den måde tvinger snyltehvepsen mariehønen til at opføre sig som en bodyguard, der passer på hvepsens afkom.

Mariehøne forvandles til hvepsens bodyguard

Med sin brod lægger hvepsen et virusinficeret æg inden i mariehønens krop. Når ægget klækkes, spreder virussen sig til mariehønen, som nu ser det som sin fremmeste opgave at beskytte hvepselarven, indtil den har udviklet sig til en flyveklar hveps.

1: Snyltehvepsen lægger med sin læggebrod sit virusinficerede æg i en mariehøne.

2: Ægget klækkes efter ca. 20 dage til en hvepselarve, som kommer ud af mariehønens bagkrop. Samtidig spredes en hidtil ukendt rna-virus, som forskerne har døbt D. coccinellae Paralysis Virus, fra det klækkede æg til mariehønens hjerne og nervesystem. Virussen angriber mariehønens hjerneceller og lammer dyret delvist.

3: Larven spinder en kokon mellem benene på mariehønen, der bliver liggende oven på kokonen og forsvarer larven mod rovdyr, mens den forvandler sig til en hveps.

4: En ung hveps kommer ud af kokonen.

Ifølge forskerne bliver omkring en fjerdedel af mariehønsene raske igen, når hvepsen forlader dem.

Insekter bruger alle kneb for at overleve Den lille mariehøne er ikke det eneste offer i krybenes krig for overlevelse. Læs mere i vores artikel om krybenes bissetricks: