Kamæleon

Rovdyr jager med specialvåben

Nogle rovdyr er gået til ekstremer for at sikre sig at kunne få fat i byttedyr. De har udviklet specielle organer og lemmer, som kan overrumple det intetanende offer. Se med, når dyrene går i aktion med deres avancerede jagtredskaber og -teknikker.

19. november 2014 af Malene Breusch Hansen

Kamæleonen trækker musklerne i dens lange tunge sammen og skyder den afsted med over 20 km/t.

Når den rammer det intetanende byttedyr, får musklerne tungespidsen til at bue, så den fungerer som en sugekop, der holder byttet fast.

Sådan når mange byttedyr ikke at opdage, at deres liv er i fare, før det angribende rovdyr har sat tænderne i dem. Det er konsekvensen af de fantastiske tilpasninger, som nogle rovdyrarter har gennemgået for at forfine deres jagtteknikker.

Aye-aye'en er et fingernemt rovdyr

En lemurart kaldet aye-aye, som lever på øen Madagaskar ud for Sydafrikas kyst har udviklet en speciel tynd midterste finger – nogenlunde samme tykkelse som en stang spaghetti. Med den kan den nå ind til larver, som gemmer sig i gange under træernes bark.

VIDEO: Aye-aye'en fisker larver ud af træet med sin ultratynde finger:

Rovdyr sniffer sig frem i undergrunden

Et andet lynhurtigt rovdyr er stjernemuldvarpen. Den har kompenseret for sine næsten blinde øjne med en ekstremt veludviklet næse, der har forfinet både dyret lugte- og følesans.

På næsens vedhæng sidder ca. 25.000 små sanseorganer, som i løbet af bare otte millisekunder kan bestemme, om et bytte kan spises. Muldvarpen skal kun bruge 120 millisekunder på at snuse sig frem til et bytte og æde det.

VIDEO: Næsvist rovdyr fanger byttet på 120 millisekunder:

Mange flere rovdyr bruger specialværktøjer

Både flamingoen, blitzfisken og sabelhvepsen har udviklet geniale jagtredskaber- og teknikker. Læs bl.a. om blitzfisken, der har en lommelygte indbygget i sine øjne, i vores store artikel: