Kamæleon skifter farve med nanokrystaller

Kamæleonen skifter farve med nanokrystaller

Forskere har afsløret, at kamæleoner ikke skifter farve ved hjælp af farvepigementer som hidtil antaget - men via særlige nanokrystaller i huden.

25. juni 2015

Et af dyreverdenens mest fascinerende tricks er omsider afsløret. Kamæleonens farveskift skyldes ikke særlige farvepigmenter som hidtil troet.

Forvandlingskunstneren benytter derimod nanokrystaller til at reflektere lys ved forskellige bølgelængder og opnår dermed lynhurtige farveskift i kombination med de underliggende pigmentceller. Samme mekanisme kendes fra fisk, når de skinner som metal.

En ophidset kamæleon skifter farve

Et hold schweiziske forskere fra universitetet i Genève studerede huden på panterkamæleonen fra Madagaskar under bl.a. elektronmikroskop og fandt, at den har lysreflekterende celler, som hver især indeholder et velordnet gitter med flere hundrede tusind krystaller.

Afstanden mellem krystallerne ændres, når dyret bliver ophidset, og huden udvider sig. Under cellelaget har kamæleonen et andet lag med større krystaller, som reflekterer en stor del lys og stråling fra solen.

Forskere mener, at cellerne kan regulere kropstemperaturen, og kombinationen af de to cellelag er et evolutionært fremskridt. Kun hannerne kan trylle med farven.

Forskellen på en afslappet og ophidset kamæleon:

1: Hos en afslappet kamæleon sidder krystallerne tæt og reflekterer grønt og blåt lys ved henholdsvis mellemlang og kort bølgelængde.

2: En ophidset kamæleon puster sig op, og afstanden mellem krystallerne øges, så de reflekterer gult og rødt lys ved længere bølgelængder.

Kamæleonen er ikke enestående