Jordens vigtigste dyr
Vigtige dyr

Hvilke dyr kan vi ikke leve uden?

© Shutterstock

Kan du finde verdens vigtigste dyr?

Nogle få dyr bærer hele planetens fremtid på deres skuldre. Uden dem ville vores verden bryde sammen. Men kan du udpege naturens virkelige helte?

29. oktober 2017 af Christian Juul

Nogle dyr er vigtigere end andre. Forskerne kalder dem nøglearter, og de er uundværlige for klodens økosystemer.

Da ulven blev udryddet fra den amerikanske Yellowstone-naturpark i 1926, begyndte en kædereaktion, der endte med at ændre hele områdets geografi. Uden toprovdyrene steg bestanden af hjorte voldsomt, og hjortene åd løs af de nye planteskud, så vegetationen blev holdt nede.

Ulvenes fravær gav også mere plads til mindre rovdyr, som prærieulve og ræve. De små rovdyr begyndte at gøre indhug i bestanden af fugle, egern, bævere og andre små dyr. Og uden bævernes dæmninger blev flodernes løb ændret, og vigtige vådområder forsvandt fra naturparken.

Få mange flere nyheder fra naturens fantastiske verden i Illustreret Videnskabs nyhedsbrev.

Nu er ulvene tilbage i Yellowstone, og økosystemet er helet. Men mens ulvene havde enorm betydning for den amerikanske naturpark, er andre dyr uundværlige på et globalt plan.

Klodens økosystemer, klimaet og menneskeheden er dybt afhængige af nogle få dyr, som sjældent får den hæder de fortjener. Illustreret Videnskab har udvalgt de tre vigtigste. Kan du gætte hvem de er?