Kan dyr af samme køn få unger sammen ved hjælp af kloning?

Når man kan klone et får, må man vel også kunne få to ægceller eller to sædceller til at befrugte hinanden?

Teoretisk set skulle denne biologiske umulighed faktisk godt kunne lade sig gøre. I et stykke tid efter sammensmeltningen af en æg- og en sædcelle ligger de to kønscellers genetiske materiale adskilt i hver sin såkaldte pronukleus. Først efter et stykke tid smelter de to dele sammen og sætter den egentlige udvikling af fostret i gang. Teknisk set kan det godt lade sig gøre at fjerne den ene pronukleus og erstatte den med en pronukleus fra en forælder af samme køn som den tilbageværende pronukleus. Dette eksperiment er faktisk blevet udført på mus. Overraskende nok viste det sig, at de indledende manipulationer godt kunne udføres. Den færdige celle begyndte sin normale udvikling, men så var grænsen også nået. Uanset hvad forskerne gjorde, kunne cellerne ikke færdiggøre deres udvikling. Selv om man almindeligvis siger, at den eneste forskel på det genetiske materiale i en hanlig og en hunlig kønscelle er selve kønskromosomet, må der alligevel være andre forskelle, som har afgørende betydning for den videre udvikling af fostret. Foreløbig kan to dyr eller mennesker af samme køn altså ikke formere sig sammen.