Kan rensdyr leve af lav alene?

Er der så meget næring i lav, at rensdyr kan nøjes med denne føde hele året rundt?

1. september 2009

Om vinteren, hvor det er småt med grønne planter i de nordlige egne, er lav den vigtigste fødekilde for rensdyr. Laverne er svampe, som har optaget små encellede grønalger eller blågrønalger. Algerne udfører fotosyntese og leverer sukkerstoffer til svampen. Laverne kan leve på meget udsatte steder, fx på sten og klipper, hvor almindelige planter ikke kan overleve. Rensdyrene lever især af rensdyrlav, som i modsætning til planter næsten ikke indeholder cellulose. Til gengæld indeholder rensdyrlav store mængder hemicellulose, som er en gruppe af lange sukkerstofmolekyler. De kan give rensdyrene energi, når hemicellulose nedbrydes i deres fordøjelsessystem. Rensdyr vil dog ikke kunne overleve på laver hele året rundt. Rensdyrlav har nemlig et lavt indhold af natrium og kvælstof, og rensdyrene er afhængige af at kunne få fyldt deres mineraldepoter op om sommeren, hvor de nyder godt af friske grønne planter som græs, pil og mos. Det er føde med en høj kvalitet, som er særligt velegnet for drøvtyggere som rensdyr.