Nye dyr myldrer frem på Brasiliens savanne

Sensationelt fund af 14 hidtil ukendte dyr i beskyttet område.

1. september 2009

Brasilien er i forvejen kendt for at huse et væld af dyrearter, men nu er der kommet endnu flere til. Brasilianske forskere har for nylig opdaget 14 hidtil ukendte dyr på en månedlang ekspedition ind i Cerradoregionen, der betragtes som et af verdens 34 hotspots for biologisk mangfoldighed. Forskerne fandt otte nye fisk, en hornet tudse, to krybdyr, ét pattedyr, en lille spætte samt et firben uden ben. Alle arter er fundet nær forskningsstationen Serra Geral do Tocantis, et beskyttet område på over 700.000 hektarer. Det brasilianske team, som består af 26 zoologer fra forskellige universiteter, er især begejstret over fundet af firbenet uden ben. Med sin mangel på lemmer og sit spidse hoved ligner dyret til forveksling en slange. Firbenet kryber da også hen over den sandede jord på samme måde som en slange. Cerradoregionen er et skovdækket græsland, der tidligere dækkede et areal på størrelse med halvdelen af Europa. Men i dag bruges store dele af Cerrado til jordbrug og kvægdrift med det resultat, at den oprindelige dyrebestand og vegetation bliver udryddet i et alarmerende tempo. Det samme gælder i øvrigt for Amazonregnskoven, som grænser op til Cerradoregionen.