Panda love

Nyt fra videnskabens verden - uge 46

Liderlige pandaer bræger som får · Plutos sydpol er dækket af gigantiske isvulkaner · Skanning afslører mystiske strukturer i pyramider · Testosteron hæmmer mænds snak · Ironman klar til Månerejse.

11. november 2015 af Karen Grubbe

Liderlige pandaer bræger som får

Mæææh. Sådan lyder hanpandaen, når den lægger an på det modsatte køn. Et hold kinesiske forskere har i de sidste fem år observeret pandaer og har nu afdækket 13 lyde, som dyrene bruger i deres indbyrdes kommunikation. Ud over den karakteristiske liderlige brægen udstøder pandaerne blandt andet "gigi", når de er sultne, og "kukkuk", når alt er godt. Kilde: China Conservation & Research Centre for the Giant Panda

Kæmpe isvulkaner dækker Plutos sydpol

Nye 3d-billeder fra New horizons viser Plutos sydpol. Foto: NASA.

Plutos sydpol huser to gigantiske isvulkaner. Sådan lyder konklusionen efter nye 3-d billeder er tikket ind fra NASAs New Horizon-sonde. Billederne viser de enorme udslukte vulkaner heriblandt den seks kilometer høje Piccard Mons. Vulkanerne har formentlig været aktive indtil for nylig. Kilde: NASA

Skanner afslører mystisk plet i pyramide

Pyramider kan rumme ukendte gravkamre. Foto: HIP Institute.

Forskere har skannet de store pyramider i Egypten og fundet en anormalitet, som kan være et ukendt gravkammer, i Keops-pyramiden. Skanningen var et led i et større projekt, hvor et internationalt hold forskere har undersøgt pyramiderne ved hjælp af blandt andet infrarød termografi, droner og 3d-rekonstruktion. De termiske undersøgelser afslørede nogle mystiske varmepletter på Keops-pyramiden. Om varmen skyldes et ukendt gravkammer eller blot en revne i murværket, ved forskerne dog endnu ikke. Kilde: Scan Pyramids project

Testosteron hæmmer mænds snak

Testosteron æder sprogcenteret. Foto: Shutterstock.

Kvinder plaprer løs, mens mænd tavst lytter på. Det skyldes formentlig, at testosteronen æder den grå masse i sprogområder i mænds hjerner. I et forsøg fulgte hollandske forskere 18 transkønnede før og efter en kønsskifteoperation fra kvinde til mand. I løbet af blot fire uger mistede personerne grå masse i to hjerneområder, som er centrale for sproget. Forskerne mener, at det skyldes den intensive behandling med testosteron. Kilde: The European College of Neuropsychopharmacology

Ironman klar til Månerejse

Ny kinesisk robot ligner Ironman. Foto: Scanpix.

Det kinesiske rumfartsagentur har netop offentliggjort en ny robot, som ligner tegneseriefiguren Ironman. Den røde og guldfarvede robot, som bærer navnet Xiaotian, har ifølge kinesiske nyhedsmedier en ligeså fleksibel hånd som mennesker og skal udføre en række komplekse opgaver i forbindelse med blandt andet rejser til Månen. Kilde: Weibo