Bjørnedyr overlever to ugers rumrejse

Usårlige dyr tåler varme, kulde, opløsningsmidler og kosmisk stråling.

1. september 2009

Bjørnedyr er ikke blot nogle af de mindste flercellede dyr med en størrelse på blot 0,05 til 1,25 millimeter – de er også nogle af de mest hårdføre. Nu har forskere påvist, at de sågar tåler kosmisk stråling, der normalt er dødbringende. De mikroskopiske dyr blev pakket ned i en beholder og sendt ud i rummet med den russiske rumkapsel Foton. Efter opsendelsen blev beholderen åbnet, så dyrene var ubeskyttet mod kosmisk stråling på hele den 14 dage lange rejse. Forsøg på Jorden har tidligere vist, at de robuste bjørnedyr tåler det mest utrolige. Det skyldes, at de kan tørre helt ud og gå ind i en særlig dvaletilstand, kaldet kryptobiose, hvor de ikke har noget målbart stofskifte. I denne dvaletilstand kan de koges, nedfryses til minus 272 °C, udsættes for radioaktiv bestråling, anbringes i vacuum eller nedsænkes i opløsningsmidler uden at tage skade. Efter rumrejsen udtog forskerne en prøve på 18 dyr. Allerede efter et kvarter livede det første individ op. I alt overlevede 80 procent af dyrene den ubeskyttede tur i rummet, hvilket svarede til overlevelsesraten hos den kontrolgruppe, der ikke var med på rejsen. Eksperimentet har vidtrækkende perspektiver, fordi det viser, at det er muligt for liv i form af små robuste skabninger at spredes gennem rummet, fx via meteoritter.