Bruger dyr afføring til forsvar?

Jeg har hørt, at nogle larver anvender deres afføring som våben mod andre dyr. Kan det virkelig være rigtigt?

Afføring og urin er normalt noget, som dyr skaffer sig af med hurtigst muligt. Men der findes arter, som har fundet anvendelsesmuligheder for deres ekskrementer. De mest ekstreme i den henseende er skildpaddebillernes larver, der anvender afføringen til aktivt forsvar. Larverne, der meget passende også kaldes affaldsbærere eller skraldemænd, er forsynet med en stor gaffeldelt udvækst i bagenden. Den bruger de som et stativ, hvori de anbringer deres ekskrementer, som efterhånden bliver til en skinnende geleagtig masse. Hver gang en larve registrerer en fjende, drejer den gaffelholderen hen over kroppen, så den fungerer som beskyttelse. Teknikken er blandt andet effektiv, fordi de fleste rovdyr bevidst undgår afføring, der kan være fyldt med giftstoffer. Af samme grund findes der tæger, som klistrer deres afføring fast til ryggen. Desuden er der mindre leddyr, sommerfuglelarver og edderkopper, der camouflerer sig som fugleklatter og lignende.