Elephants

Elefanters hår beskytter mod varmen

Stik mod alle andre dyr bortleder elefanters hår varme.

23. januar 2013

Hidtil har biologerne antaget, at dyr udvikler hår for at kunne holde på varmen. Nu viser det sig, at elefanters hår hjælper dyrene med at slippe af med varmen. Det hævder et amerikansk forskerhold fra Princeton University i New Jersey.

Forskerne har undersøgt elefanthud med og uden hår og er kommet frem til, at elefanter bruger deres sporadiske hårvækst til at bortlede varme fra kroppen. De spredte elefanthår kan ikke som på et tættere behåret dyr indkapsle og opvarme luft og dermed varmeisolere. Hvert hårstrå fungerer i stedet som en stængel, der afgiver varme til luften omkring sig. Hårene sørger for 20 pct. ekstra varmeafgivelse set i forhold til dyrets øvrige varmeafgivelse. I stille vejr er gevinsten 5 pct., mens den er op til 23 pct. i let brise.

Forskerne har også klarlagt, at når et dyr har mere end 300.000 hår pr. kvadratmeter hud, virker hårene varmeisolerende. Elefanter har maksimalt 1500 hår pr. kvadratmeter, og derfor afgiver de varme. Ifølge forskerne er fænomenet ikke tidligere set hos dyr.

Hårtætheden hos dyr varierer:

Elefant: 1500 hår pr. m2 Menneske: 2.000.000 hår pr. m2 Odder: 1.000.000.000 hår pr. m2