Snegl klæder sig i panser og plade

Jernskjold beskytter mod sultne fjender

1. september 2009

I dybet af Det Indiske Ocean har et svensk-amerikansk forskerteam fundet verdens måske særeste snegl. Som en middelalderridder er havsneglen klædt i en jernrustning, der formentlig beskytter den mod at ende som middagsmad for sultne fjender. Sneglen er armeret på både krop og fod, og rustningen består af op til otte millimeter lange jernplader, der lapper over hinanden som tagsten. Havsneglen – som sandsynligvis tilhører ordenen Neomphalina – blev opdaget i 2,5 kms dybde ved foden af en undersøisk dybhavskilde, en såkaldt black smoker, der udspyr ca. 380 grader varmt vand fra Jordens indre. Sneglens rustning består af opløste mineraler fra gejseren, og bestanddelene er to jernsulfider, nemlig svovlkis – der ligner guld og går under betegnelsen “tosseguld” – og greigit. Den svenske forsker Anders Warén fra Naturhistorisk Rigsmuseum i Stockholm har undersøgt sneglens dna og sammenlignet med beslægtede organismers. Han fandt ud af, at sneglen er udviklet for nylig – evolutionært set.