Sommerfugles mønstre skræmmer rovdyr væk

Antallet af pletter – og ikke deres form – sender fugle på flugt.

1. september 2009

Tre zoologer fra Cambridge University i England gør nu op med en mere end 150 år gammel teori om øjepletter på sommerfugle. Man ved, at “øjnene” er en effektiv beskyttelse, der ofte kan forskrække en fugl, og derfor har biologerne antaget, at pletterne efterligner fuglenes naturlige fjender. Den konklussion har været så nærliggende, at ingen tidligere har undersøgt, om den rent faktisk også passede. Men nu har biologen Martin Stevens og hans kolleger altså efterprøvet teorien og konstaterer, at det ikke er øjnene, men synligheden, der tæller. Forskerne lavede kunstige sommerfugle ved at udstyre larver med et sæt papvinger med forskellige pletter på. Larverne blev sat op i træer for at lokke fugle til, og efter to dage talte forskerne op, hvilke larver der var blevet spist, og hvilke larver der var sluppet. Optællingen viste, at det var ligegyldigt, om papvingernes pletter var runde, firkantede eller aflange. Hvad der derimod havde betydning, var størrelse og antal af pletter – jo flere des bedre. Ud fra eksperimentet har forskerne konkluderet, at pletterne ikke efterligner fuglenes naturlige fjender, men virker som en slags “visuelt skrig”, der forskrækker fuglene. Sommerfugles øjepletter er formentlig runde, fordi det er lettere at danne cirkulære pletter end fx firkantede.