nb_u07 Strauss-Kahn

Sex-orgier hører til i dyreriget

Følger magtfulde mænd som den franske toppolitiker Strauss-Kahn blot deres hulemandsinstinkt, når de har sex med mange partnere? Ikke ifølge biologerne.

12. februar 2015 af Carsten Nymann

Den franske økonom og tidligere præsidentkandidat Dominique Strauss-Kahn tog i denne uge hul på en retssag, hvor han står anklaget for at have arrangeret 15 sex-fester med prostituerede fra 2008 til 2011.

Det store spørgsmål er, hvad der kan have fået en af Europas mest magtfulde mænd til at risikere hele sin karriere ved at leve et vel udsvævende sexliv.

Sex-orgier hørte ikke hulemanden til

En af de fremherskende teorier fra sex- og samlivseksperter er, at mænd som Strauss-Kahn blot følger deres indre hulemand på damejagt.

Ifølge biologerne er der imidlertid ingen beviser for, at vores umiddelbare forfædre var specielt promiskuøse.

Ensporet sex var afgørende

Tværtimod har monogami været afgørende i den tidlige udvikling af mennesket.

Mennesket har en ekstremt lang barndom sammenlignet med andre dyr, og den udvikling havde ikke kunnet lade sig gøre, hvis moderen var eneforsørger, mens far var til sex-fest.

Kropsstørrelsen afslører sexvaner

Et af de tegn, som forskerne kigger efter, når de undersøger vores forfædres sexvaner, er forskellen i kropsstørrelse mellem hanner og hunner.

Hos gorillaen, hvor hannerne konstant skal kæmpe mod andre hanner for at erobre nye partnere, er hannerne meget større end hunnerne.

Ingen sex-kamp hos mennesket

Men følger forskerne slægtsleddene fra de tidligste abemennesker frem til moderne mennesker, ser de, at størrelsesforskellen kønnene imellem mindskes, jo tættere de kommer på vores slægt, Homo.

Ønsker Strauss-Kahn og andre at bruge de nedarvede gener som undskyldning, må de derfor kigge længere tilbage på stamtræet end til hulemanden.