Sociale gekkoer holder på vandet

1. september 2009

I modsætning til fugle, pattedyr og fisk er langt de fleste reptiler asociale og foretrækker at være alene – de optræder aldrig i flok. Det gælder dog ikke den stribede gekko, også kaldet Coleonyx variegatus. Så snart nat bliver til dag, opsøger artsfællerne de samme skjulesteder i naturen, hvor de lægger sig til at sove oven på hinanden. Den opførsel har biologer længe undret sig over, men nu ser det ud til, at forskerne Jennifer Lancaster og Paul Wilson fra California State University har fundet en forklaring. Under et feltstudie opdagede de, at gekkoerne har en meget mindre fordampning fra kroppen, når de klumper sig sammen, end hvis de er hver for sig. Ved at være sociale opnår dyrene altså en klar fordel, fordi de bliver mindre følsomme over for varme. Forskerne bag forsøget har nu en mistanke om, at det er den slags simple fysiologiske årsager, som ligger til grund for al social adfærd blandt dyr.