NB_kortnyt_u36_Pluto

Ugen der gik - uge 36

Pluto kan huse mikroskopisk liv · Forsker skaber langsomt smeltende is · Hvepses gift dræber kræftceller · Mænd lever længere · Googlebilen dropper vinduesviskerne.

3. september 2015 af Karen Grubbe
  • Pluto kan huse mikroskopisk liv Dværgplaneten Pluto kan ifølge den engelske fysisker, Brian Cox, have et underjordisk hav, som er varmt nok til at huse mikroskopisk liv. Fysikeren bygger sin antagelse på billeder af gletsjere på dværgplanetens overflade, som NASAs sonde, New Horizons, har taget. Om tesen holder vand kan først afgøres ved senere missioner til Pluto. Kilde: Times

• Farvel til klistrede isfingre Britiske forskere har fundet en ingrediens, som får is til at smelte langsommere. Ingrediensen er proteinet BslA, som binder luft, fedt og vand sammen. På den måde smelter isen langsommere og får samtidig en cremet konsistens. Proteinet er produceret ved hjælp af bakterier og vil ifølge forskerne være på markedet om tre til fem år. Kilde: The University of Edinburgh

• Hvepses gift dræber kræftceller

Gift fra en hveps ødelægger kræftcellers overflade. Foto: Judson Castro.

Hvepsen, Polybia paulista, bekæmper fjender med en gift, som effektivt dræber kræftceller, men lader almindelige celler leve. Nu har et forskerhold fundet ud af, hvordan giften, MP1, virker. MP1 binder sig til såkaldte lipider, som er unormalt fordelt på kræftcellerne, og gennemhuller overfladen. På den måde forsvinder livsvigtige molekyler fra cellen, så den dør. Forskerne håber, at kunne bruge den nye viden i kræftbehandling af mennesker. Kilde: Biophysical Journal