Apollo16

Ugen der gik - uge 40

NASA frigiver månebilleder · Dyrelivet blomstrer i Tjernobyl · Lexus skaber papbil i fuld størrelse · Plante forklæder sig som antilopelort .

8. oktober 2015 af Rikke Jeppesen
  • NASA frigiver månebilleder NASA har offentliggjort en række fotos af astronauter og deres mission til Månen I 60’erne og 70’erne. Billederne har ikke tidligere været tilgængelige for offentligheden. De giver et unikt indblik i Apollo-missionernes fartøjer, opdagelser, besætning og rumfærd. Se billederne her. Kilde: NASA

• Dyrelivet blomstrer i Tjernobyl Atomkatastrofen i Ukraine for næsten 30 år siden betyder, at mennesker ikke må bo i en kæmpe farezone på flere tusind kvadratkilometer. Men det stopper ikke områdets dyreliv i at strømme til området. Et nyt studie viser, modsat tidligere, at bl.a. flere hjortearter, vildsvin og især ulve er stortrives i Tjernobyl. Kilde: Current Biology

Et nyt studie viser, at dyr som f.eks. vildsvinet stortrives i den såkaldte farezone ved Tjernobyl. * Lexus skaber papbil i fuld størrelse Med karton og lim har bilgiganten Lexus kreeret et fuldt funktionelt køretøj. Bilen er udstyret med døre, lygter og hjul af fint udskåret pap og har fået monteret en elektrisk motor på et skelet af stål og aluminium, der gør origami-bilen i stand til at køre. Kilde: Lexus

"Origami-bilen" kalder Lexus deres nyeste påfund. * Kvinder bliver kede af sex "Post-sex blues" kaldes den tilstand, der indfinder sig, når kvinder efter samleje mærker tårerne presse sig på. Næsten halvdelen af de unge kvinder, der deltog i en større netop offentliggjort undersøgelse, har prøvet at føle sig melankolske, deprimerede, angste, oprørte eller agressive efter sex. Kilde: Wiley

• Plante forklæder sig som antilopelort Frø fra den afrikanske plante Ceratocaryum argenteum ligner og lugter som en antilopelorte. På den måde kan planten narre biller til at rulle de falske lorte til nye steder og give planten endnu flere voksesteder end før. En nyligt publiceret undersøgelse giver forskere nye beviser på, at planter kan udvikle geniale metoder til at sprede deres frø. Kilde: Nature Plants

Antilopelort (til venstre) ligner til forveksling frø fra den afrikanske plante Ceratocaryum argenteum (til højre).