t-rex aprils fool

Aprilsnar! Forskere genopliver T. rex

I al hemmelighed har kinesiske forskere overhalet palæontologer fra resten af verden og for første gang nogensinde klonet en dinosaur.

12. marts 2013 af Carsten Nymann

Historien er god, men desværre falsk. Det er idag ikke muligt at vække dinosaurer til live ved hjælp af kloning - men forskere pusler blandt andet med at konstruere en moderne dinosaur fra bunden.

Læs meget mere om mulighederne og planerne i den store artikel "Jurassic Park - 20 år senere" i Illustreret Videnskab 6/2013. Se også det store dinosaur-tema på www.illvid.dk/dinosaur.

Et internationalt hold af førende palæontologer og biologer tilknyttet det kinesiske Chinese Academy of Sciences har præsenteret den første levende dinosaur i 65 mio. år.

Sensationen, der blev præsenteret under et storstilet pressemøde i Beijing i aftes, lyder umiddelbart som et indslag fra Hollywod-filmen Jurassic Park.

Sammensat af flere dinosaurer

Ifølge forskerne er den nye skabning sammensat af dna-rester fra flere arter, men dyret skulle have omkring 60 pct. arvemasse til fælles med den blodtørstige kæmpeøgle T. rex.

Den nye dinosaur er imidlertid ikke helt så skræmmende som sin forfader. Dyret er på størrelse med en kalkun og har dun-lignende fjer over det meste af kroppen.

Eksperimentet overrasker især, fordi et anerkendt forskerhold anført af palæogenetikeren Morten Allentoft fra Københavns Universitet så sent som i efteråret 2012 slog fast, at dna højst kan holde sig i 6,8 millioner år.

Forskergruppens arbejde offentliggøres senere på ugen i det anerkendte, videnskabelige tidsskrift Nature, og indtil da er forskerne tilbageholdende med detaljer omkring tilblivelsen af den nye dinosaur.

Sikkert synes imidlertid, at det kinesiske team er lykkedes med at syntetisere dna ud fra proteinrester i fossiler af arterne T. rex og Brachiosaurus, som den amerikanske palæontolog Mary Schweitzer tidligere har identificeret.

Krydset med kyllinger

Hvor videnskabsmændene i filmen Jurassic Park kombinerede dino-dna med padde-dna, har forskerne de senere år fået sikkerhed for, at dinosaurerne er i familie med fugle og ikke krybdyr.

Derfor taler sandsynligheden for, at forskerne har bygget videre på fuglegener fra fx en kylling - en teknik som den kendte amerikanske palæontolog Jack Horner tidligere har været fortaler for.

Chinese Academy of Sciences har meldt ud, at en evt. navngivning af dyret må afvente en endelig klassificering.