Australian Dinosaurs

Dinofund ændrer syn på australsk kridttid

To nye planteædere og en rovdinosaur fra ukendte slægter er fundet.

4. november 2009

Australien er et kontinent, hvor der hidtil er gjort meget få dinosaurfund. Nu har palæontologer fra bl.a. Queensland Museum imidlertid udgravet knogler fra tre nye arter af dinosaurer i en søaflejring i den vestlige ende af delstaten. Knoglerne er ca. 100 millioner år gamle og stammer fra to store, langhalsede planteædere og en rovdinosaur med skarpe kløer på forbenene. Ud over at være nyopdagede arter er de tre dinosaurer også tre nye slægter.

Fundene blev gjort i sandstensaflejringer i den såkaldte Winton-formation. Palæontologerne vurderer, at de aflejringer, dinosaurerne blev til fossiler i, stammer fra søer, som også præger landskabet i Australien i dag.

Rovdinosauren var sin tids gepard

Rovdinosauren er en theropod og er blevet navngivet Australovenator wintonensis. Dens knogler udgør det hidtil mest komplette skelet af en kødædende dinosaur i Australien. Ifølge palæontologerne var den sin tids gepard og jagede sit bytte i åbent terræn. Den løb omkring på to store bagben og havde tre store, skarpe kløer på hvert af sine små forlemmer, der fungerede som arme – nærmest som en større udgave af den kendte velociraptor.

De to planteædere er sauropoder og tilhører desuden begge titanosaurernes gruppe. De har fået navnene Wintonotitan wattsi og Diamantinasaurus matildae. Den første havde ifølge palæontologerne en elegant lang hals, der har givet den giraflignende egenskaber, mens den andens kropsbygning var mere kompakt. For palæontologerne giver fundet af de tre nye dinosaurer en bedre forståelse af livet i Australien i den mellemste kridttid.