Forskerne ændrer dinosaurer
Dinosaur

Forskerne har ændret dinosaurernes udseende markant.

Dinosaurernes 5 største makeovers

Dinosaurerne har været en tur under kniven. Gennem de sidste årtier har tusindvis af banebrydende opdagelser vendt op og ned på vores forestillinger om kæmpernes udseende. Vi har samlet de fem, der er blevet ramt hårdest.

22. april 2018 af Christian Juul

Deinocheirus: Gigantisk struds blev udstyret med pukkel

Deinocheirus

© Shutterstock

I over 40 år kendte forskerne kun til Deinocheirus’ 2,4 meter lange arme. De mente, at dyret tilhørte en gruppe af strudselignende dinosaurer, men ellers vidste de intet om dens udseende.

I 2014 fandt forskerne resten af dyret. Den viste sig at have et bizart tandløst kranie og en stor pukkel på ryggen.

Velociraptor: Hurtig dræber fik fjertransplantation

Velociraptor

© Shutterstock & Fred Wierum

I Jurassic Park var Velociraptor et skællet monster. Siden da har en række fossiler vist, at alle dyrets nærmeste slægtninge var dækket af fjer.

Og grundige undersøgelser af Velociraptors armknogler viser små forhøjninger, hvor dyrets vingefjer sad fast.

Læs om Velociraptors nære slægtning, der udviklede sig til en vraltende fiskeæder med svanehals og pingvinvinger, i næste nummer af Illustreret Videnskab.

Spinosaurus: Superrovdyr mistede halvdelen af benene

Spinosaurus

© Shutterstock

Spinosaurus, den største af alle rovdinosaurerne, skabte problemer for hovedpersonerne i Jurassic Park 3. Men da filmen blev lavet, havde forskerne stort set kun fundet dyrets rygrad.

I 2014 afslørede et nyt fossil, at Spinosaurus’ bagben var så korte, at den bevægede sig ekstremt kluntet på land. Dyret var i stedet tilpasset et liv i vandet.

Tsintaosaurus: Planteæder fik rettet hornet