Flyveøgle skovlede fisk med næbbet

Flyveøgle var perfekt fisker

Flyveøgle kunne fange sin føde blot ved at flyve hen over vandoverfladen og skovle fisk ind i næbbet.

20. januar 2015

Fossil af flyveøgle bidrager med ny viden

I det nordøstlige Kina har forskere fundet fossilet af en hidtil ukendt dinosaur - en flyveøgle - som levede for omkring 120 millioner år siden.

Den nys fundne flyveøgle med det 1,5 m store vingefang minder så meget om de flyvende ikranskabninger i hollywoodfilmen Avatar, at palæontologerne har givet den navnet Ikrandraco avatar. Draco er latin for “drage”.

Flyveøgle havde næb som en pelikan

Forskerne bag fundet vurderer, at den cirka 70 cm lange flyveøgle var som skabt til at fange fisk. Ligesom pelikaner havde den sandsynligvis en pose under næbbet, og når den fløj hen over vandoverfladen med åbent næb, kunne den skovle fisk ind.

Fossil af flyveøgle ændrede forståelsen af fortidsdyr