Kyllingefoster

Forskere skaber kylling med dino-ben

Ved at hæmme et bestemt gen er det lykkedes et forskerhold at give et kyllingefoster træk fra sine forfædre: dinosaurerne.

21. marts 2016 af Babak Arvanaghi

Jurassic Park er måske slet ikke så langt fra at blive til virkelighed.

For første gang nogensinde er det nemlig lykkedes forskere at skabe et kyllingefoster med dinosaurben.

Det vilde eksperiment er lykkedes ved at spole tilbage i evolutionen.

Knogle bliver forlænget

Da en enorm meteor smadrede ned i Jorden for omkring 65 millioner år siden, var det ikke alle planetens dinosaurer, der uddøde. En række af dem overlevede og udviklede sig sidenhen til de fugle, vi kender i dag.

Det er den udvikling, et chilensk forskerhold har vendt – dog kun i skinnebenene vel at mærke.

Hos fuglene er den ene skinnebensknogle, fibula, med tiden blevet tyndere, kortere og spids i den ene ende. På det manipulerede foster er fibula længere, tykkere og går helt ned til anklen – ligesom den gjorde hos dinosaurerne.

Forskerne vendte evolutionen ved at blokere et gen kaldet IHH. Genet styrer bl.a. knoglevæksten hos fostre.

Tegningen viser, hvordan fosterets fibula blev længere. Kilde: Joâo Botelho et. al./Evolution

Næb og fødder er også skabt

Hvordan den manipulerede kylling ville se ud, får vi desværre ikke at vide foreløbig. Det var aldrig meningen, at fosteret skulle overleve og blive født. Eksperimentet skulle kaste lys over, hvordan dinosaurer udviklede sig til fugle.

Manipulationen er dog ikke første gang, et foster har fået kropsdele fra en dinosaur. Tidligere er det lykkedes at skabe dinosaurfødder og dinosaurnæb på kyllinger.

Dinosaurforskeren Jack Horner er den førende ekspert inden for området. Hans drøm er, at skabe en levende dinosaur: