t.rex

T.rex havde det vildeste bid

Ny forskning viser, at T. rex havde et bid, der langt overgår nutidens dyrs.

21. august 2012

Ny forskning afslører, at dinosaurernes konge var langt værre end sit rygte: ni tons tung og med et bid, der kunne knuse knoglerne i ethvert byttedyr.

Med avanceret laserteknologi og computersoftware har de to britiske forskere Karl Bates og Peter Falkingham målt T. rex’ bidstyrke. De to forskere genskabte en model af kraniet og T. rex’ kæbemuskler og lod efterfølgende kraniet “bide” sammen om en kraftmåler. Forsøget viste, at hver eneste tand i T. rex’ mund bed sammen med op til 60.000 newton.

Det enorme tryk svarer til, at en voksen elefant sætter sig med al sin vægt oven på byttedyret. Biddet får nutidens løver og alligatorer med henholdsvis 50 og 30 gange svagere bidstyrke til at blegne i sammenligning.

Illustreret Videnskab tegner et kæmpe portræt af T.rex. Download og læs T.rex: Større vildere og mere brutal. Artiklen er gratis, du skal blot have en profil på sitet. Klik på download, og så bliver du guidet til, hvordan du opretter en profil.