t. rex

Velbevaret Tyrannosaurus rex fundet i klippevæg

I Hell Creek, Montana, har man fundet et velbevaret fossil af en Tyrannosaurus rex. Kraniet er 100% intakt og inkluderer de 18 cm lange dræbertænder.

Sandstensklipperne i Hell Creek formationen i det nordlige Montana i USA har åbenbaret et spektakulært fund:

I en klippeside har forskere fra Burke Museum og University of Washington fundet de velholdte rester af en Tyrannosaurus rex, som havde sin otte tons tunge gang på kloden for 66 millioner år siden.

>> Er du vild med dinosaurer? Tag med på fossil-ekspedition til Svalbard

Indtil videre er omkring en femtedel af skelettet af det frygtindgydende rovdyr gravet ud, og det 1,2 meter lange kranie har vist sig at være komplet, endda inklusive tænder.

Døde midtvejs i livet

Dinosauren var omkring 15 år gammel, da den døde, og dermed i den tidlige voksenalder – T. rex kunne blive op til 30 år.

Størrelsesforholdet mellem T. rex og et menneske.

Når forskerne har fået fjernet klipperesterne omkring kraniet, skal det fra 2019 udstilles på New Burke Museum i Seattle, Washington.

Hell Creek bugner med dinosaurer

De 65 til 70 millioner år gamle klippe lag i Hell Creek formationen er palæontologernes paradis.

Klipperne er rige på forstenede knogler, og gennem tiden har fossiljægerne fundet berømtheder som fx T. rex og Triceratops.

FAKTA: T. rex - dinosaurernes konge

? NAVN: Tyrannosaurus rex betyder kongen af tyranøglerne. ? STØRRELSE: T. rexs størrelse svarer ca. til en bybus. ? BID: T. rex regnes for at have det stærkeste bid af alle landdyr nogensinde.? KÆBER: 1,5 m lange med plads til 230 kg kød i én mundfuld.? TÆNDER: Savtakkede og kegleformede. 18 cm lange med en rod på 20 cm.